Endelig skal det bli gøy å levere skattemeldingen, det lover i alle fall Skatteetaten, som fra våren av vil omtales som Skatteetaten.
- Vi ble overrasket over å høre at folk ikke synes det er like gøy å betale skatt som vi synes det er å kreve den inn, sier kommunikasjonssjef i Skatteetaten, Ingjerd Hansen. - Det er mulig vi har vært for ivrige og ikke lest signalene godt nok, for vi vil nødig drive med skatteinnkreving uten samtykke.
For at begge parter i skatteprosessen skal ha det like gøy, har løsningen vært å styrke kommunikasjonen og rebrande Skatteetaten til en morsom og koselig etat.
- Vi skal anstrenge oss for være tydeligere på at vi er morsomme, siden vi faktisk er folk som liker gøye ting, humrer Hansen. - I internkommunikasjonen bruker vi ofte humor proaktivt, og skal nå overføre disse erfaringene til eksternkommunikasjonen.
- I tillegg er vi koselige, bedyrer Hansen.
En sentral del i etatens rebranding er Skatteetatens nye maskot. Den nåværende kakelogoen deres skal byttes ut med ansiktet til en skjelmsk katt som napper til seg et kakestykke.
- Ideen er at skattebetalerne skal le når de ser maskoten, kniser Hansen. - Den har fått navnet Inntektsskatten, og vil være den som svarer deg i chatten når du for eksempel lurer på hvordan du skal finne riktig post for å rapportere inn fjorårets utlegg for kontorrekvisita.
Videre vil etatens nye stilmal foreskrive at i alle ord som inneholder «skatt» skal «katt» skrives med kursiverte bokstaver. Neste sommer vil du altså kunne motta følgende melding fra Skatteetaten:
Vi minner om at skatteoppgjøret ditt for inntektsåret 2025 er tilgjengelig. Logg inn på våre nettsider for å lese det. Vennlig hilsen Skatteetaten.
- Maskoten vår vil også purrrrrre på deg, når fristen for å levere skattemeldingen nærmer seg, fniser Hansen.
Når du har sendt inn skattemeldingen vil kvitteringen du mottar på epost og sms inneholde en lenke til en søt og personlig AI-generert kattevideo.
- Vi har ledd mye av kattevideoer i etaten, klukker Hansen. - Det er en type humor vi anvender hyppig som følge av den konsistent høye suksessraten slik kommunikasjon beviselig har.
Til årets julebord vil samtlige ansatte få utdelt hårbøyler med katteører og skal sammen fylle Folketeatret der etaten sponser vinterens storsatsing – musikalen Cats.
- Vi gleder oss veldig til å få kommunisert tydelig hvor gøy skatt er og hvor utrolig morsomme medarbeidere vi har her i etaten, avslutter kommunikasjonssjefen med et flir.
5.9.25